Ako vybrať cyklistické tretry?

Obujte, pripnite k pedálom a vyrazte. Cyklistické tretry vám zefektívnia jazdu, a tým aj ušetria sily. Topánky na bicykel sa rozdeľujú predovšetkým podľa terénu a využitia. Vyberajte ich podľa typu vášho bicykla a pritom nezabudnite skontrolovať kompatibilitu pedálov. O všetkom sa dozviete viac v našom radcovi Ako vybrať cyklistické tretry.

Obujte, pripnite k pedálom a vyrazte. Cyklistické tretry vám zefektívnia jazdu, a tým aj ušetria sily. Topánky na bicykel sa rozdeľujú predovšetkým podľa terénu a využitia. Vyberajte ich podľa typu vášho bicykla a pritom nezabudnite skontrolovať kompatibilitu pedálov. O všetkom sa dozviete viac v našom radcovi Ako vybrať cyklistické tretry.

Doba čítania 8 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Ako vybrať cyklistické tretry podľa typu

MTB

Skratka MTB (mountain bike - horský bicykel) predpovedá náročný a členitý povrch. MTB tretry majú prispôsobenú podrážku pre pohyb po klzkom a strmom povrchu.

Práve hrubá a mäkšia podrážka vám poskytne oporu aj v náročnejšom teréne. Počíta sa s tým, že budete častejšie zosadať z bicykla a viesť ho cez prekážky. Cyklistické tretry sú tak maximálne odolné a pri kontakte s vodou udržia vašu nohu v suchu.

MTB topánky na bicykel

Cestné

Svoj výkon na bicykli ešte zefektívnite, ak si zaobstaráte cestné cyklistické tretry. Tie poznáte podľa veľmi tuhej a hladkej podrážky. Prenos sily na pedále je tak maximálne účinný, a preto ideálny na výkonnostnú jazdu.

Ak ste aktívny cyklista, ktorý v rámci svojich výletov nepotrebuje zosadať z bicykla, potom pre vás budú tieto tretry ideálne. Myslite však na to, že sa hodia iba na spevnené povrchy najlepšie pre dlhú, rýchlu a plynulú jazdu.

Cestné topánky na bicykel

Zimné

Patríte medzi otužilcov, ktorí sa nevzdajú svojho obľúbeného športu ani v chladných mesiacoch? Zaobstarajte si zimné cyklistické tretry s tepelnou izoláciou a zvýšenou odolnosťou proti vode. Lepšie modely dokonca využívajú membránu proti prieniku vlhkosti a manžetu v oblasti členku.

Zimné topánky na bicykel

Ako vybrať tretry na bicykel - veľkosť

V cyklistických tretrách budete primárne jazdiť na bicykli, a tomu by ste mali prispôsobiť aj výber veľkosti. U tretier nevadí, ak vám budú tesnejšie.

Vnútorná podrážka by mala byť zhruba o 0,5 cm väčšia, než je dĺžka vášho chodidla. Nikdy by však nemala presiahnuť 1 cm, ako je to pri iných vašich klasických topánkach. Dôvodom je čo najefektívnejší prenos sily.

Veľkosť chodidla najlepšie zistíte zmeraním od päty k špičke palca, ideálne v ponožkách, v ktorých jazdíte na bicykli. Prechádzať sa v nich nemusíte, tak či tak by vám mali byť skôr tesné. To, či vám dobre padnú, zistíte jednoducho. Tretry by sa vám nemali vyzúvať ani vtedy, keď nie sú utiahnuté. V tabuľke nižšie nájdete orientačné prevodné hodnoty. Tie si však vždy skontrolujte u vybraného výrobcu.

Pokiaľ sa riadite klasickým EU číslovaním, vyberajte cyklistické tretry o cca 0,5 až 1 veľkosť menšiu, než je vaša bežná obuv.

Veľkosť EÚ

Dĺžka chodidla (mm)

Veľkosť US

36

224,5–227

5

37

230,5–234

6

38

237,5–240

7

39

243,5–247

8

40

250,5–253

9

41

257,5–260

10

42

263,5–267

11

43

270,5–273

12

44

276,5–280

10

45

283,5–286

11

46

290,5–293

12

47

296,5–300

13

Tretry na bicykel podľa pedálov

Tretry sa upevňujú do zámkov na pedáloch, najčastejšie nazývaných kufre. Pri výbere sa uistite, že pôjdu otvory na podrážke primontovať na pedále vášho bicykla. Kufre by mali byť súčasťou balenia nášľapných pedálov, nepredávajú sa spolu s tretrami.

Najjednoduchšiu prácu budete mať s MTB a trekingovými tretrami. Tie sú vo väčšine prípadov pripravené na montáž do 2-dierového štandardu SPD (Shimano Pedaling Dynamics), ktorý je najrozšírenejším nášľapným mechanizmom.

O niečo viac musíte situáciu študovať u cestných tretier, kde existuje viacero systémov líšiacich sa počtom skrutiek, roztečou a rozmerom upevňovacích dier.

Lacnejšia obuv býva uspôsobená na montáž 2dierového SPD. Na kvalitnejších cestných modeloch nájdete na podrážke 3 diery (SPD-SL, LOOK, Speedplay, Time) na uchytenie kufrov.

  • SPD-SL: skratka SL pochádza z talianskeho slova Superleggera a znamená superľahký. Noha drží na platforme pevnejšie a efektivita šliapania sa tak ešte zvyšuje.

  • LOOK: obojstranné pedále s veľkými plastovými kuframi. Pre začiatočníkov môže byť náročnejšie zacvaknutie.

  • Time: systém bez pružinky s veľkou styčnou plochou tretry a pedála. Zacvaknutie je oproti iným typom oveľa intuitívnejšie.

  • Speedplay: špeciálny typ viazania, na ktorý budete potrebovať tretry so 4 dierami.

Cyklistické topánky a zaväzovanie

Na to, aby tretry na nohe držali čo možno najpevnejšie, poslúži okrem tesnejších rozmerov topánky aj kvalitné zaväzovanie. Bežne sa stretnete so 4 typmi:

  • Šnúrky – jednoduché riešenie vhodné hlavne pre rekreačných cyklistov. Ľahko ich vymeníte v prípade rozstrapkania či iného zničenia. V teréne vám však hrozí zachytenie šnúrky o vetvi alebo iné prekážky počas cesty. Príliš dlhé šnúrky by sa vám tiež mohli zamotať do reťaze, preto kontrolujte aj ich dĺžku.

  • Suchý zips – utiahnete behom chvíle. Pri výbere sa zamerajte na počet zipsov, čím viac ich na topánke budete mať, tým lepšie prispôsobíte silu utiahnutia. Oproti šnúrkam topánky upevníte aj počas jazdy. V prípade opotrebenia, ktoré môže byť v blatistom teréne rýchlejšie, sa však horšie vymieňajú za nové.

  • Pracka – suché zipsy sú pri cestných aj horských bicykloch doplňované aj plastovými prackami, ktoré vám topánku ešte lepšie zafixujú. Pracky ľahko umyjete od blata a iných nečistôt.

  • Upínacie koliesko – bežne narazíte aj na označenie BOA systém. Jedná sa o vysoko kvalitný mechanizmus uťahovania pomocou lanka z ocele alebo plastu. Tento systém je drahší ako predošlé typy, lepšie a rovnomernejšie však topánku utiahnete aj počas jazdy. Tiež použité materiály vykazujú vyššiu životnosť a menšie opotrebenie.

Na čo sa ďalej zamerať

Určenie

Pánske cyklistické topánky, ako aj dámske cyklistické tretry a detské tretry na bicykel rozlíšite na prvý pohľad. Rozdielne nebudú len veľkosťou a farbou, ale aj tvarom. Ten je totiž prispôsobený anatómii chodidiel daného pohlavia. Dámske tretry od pánskych napohľad spoznáte podľa užšieho profilu v oblasti päty. U športových tretier obzvlášť rozlišujte, kto topánky bude nosiť.

Hoci existujú unisex varianty, nájdete ich prakticky iba pri rekreačnej trekingovej obuvi. U tej sa totiž nekladú také vysoké nároky na upevnenie chodidla.

Pánske topánky na bicykel

Dámske topánky na bicykel

Detské topánky na bicykel

Materiál

Na to, aby ste mali z jazdy stále rovnaký pôžitok, sa zamerajte aj na materiálové spracovanie. Podošvy cyklistických topánok sa väčšinou vyrábajú z pomerne bezúdržbových materiálov, ako je guma, karbón alebo nylon. Také kombinácie materiálov vám budú nielen pohodlné, ale aj funkčné. Dlho vydržia a ľahko sa čistia.

Zvršok tretry zoženiete buď zo syntetickej kože alebo mikrovlákna. Rozdiel medzi nimi nájdete prakticky iba v údržbe. Koženkové prevedenie budete musieť raz za čas impregnovať.

Podrážka

Pri výbere topánky sa na prevedenie pozerajte komplexne. Pri podrážke vás bude najviac zaujímať jej tuhosť a vzorka. Čím tuhšiu podrážku budete mať, tým lepšie sa sila vášho šliapnutia prenesie na pedál. Naopak ohybnejšie topánky budú pohodlnejšie, zato menej športové. Vyraziť s nimi budete môcť aj na peší výlet po meste. Bežne sa stretnete s nasledujúcimi materiálmi:

  • Gumová podrážka: mäkká a komfortná, prispôsobená aj na chôdzu . Prenos sily do pedála tu nie je tak efektívny.

  • Spevnená podrážka: o niečo efektívnejšie budú modely spevnené sklenou vatou . Chôdza už nebude taká pohodlná, ale výkonnosť na bicykli oveľa lepšia.

  • Karbónová podrážka: veľmi tuhá a napriek tomu ľahká podrážka maximálne zefektívni prenos sily z chodidla do pedálov. Čoskoro spoznáte sami, že chôdza v nich je obzvlášť nepohodlná, preto sa tento typ hodí na cestný bicykel. Oproti ostatným materiálom si však za karbón značne priplatíte.

Pokiaľ kupujete topánky do terénu, mali by mať hrubšiu vzorku, ktorá počíta aj s príležitostnou terénnou chôdzou. Pri trekingových a cestných bicykloch nájdete skôr hladšiu podrážku.

Ďalšie užitočné články